amberenrosa.reismee.nl

De garden route

Hooooi trouwe lezers!

Jullie zitten natuurlijk weer met smart te wachten op onze blog dus hier is ie weer!

We gingen dus vorige week maandag naar addo elephant park. In onze kia picanto gingen we door het park scheuren in de hoop leeuwen te zien. We stonden daar iets over 7, lekker vroeg op de stoep want 's ochtends is de beste tijd om ze te zien. Toen we het park inreden zagen we niet veel meer dan bomen en struiken en vroegen ons toch beetje af of we tussen al die struiken moesten gaan turen om iets te zien. Gelukkig was verder in het park minder bomen en struiken en konden we gelukkig goed om ons heen kijken. We zagen drie buffels van super dichtbij die om onze auto liepen. Daarnaast zagen we natuurlijk olifanten, het park heeft die naam niet zomaar, al viel het ons toch mee qua olifanten in het begin. En wat ook super vet was was de neushoorn! Waren gewoon aan het rond rijden en opeens zag ik iets de weg over steken wat wel grijs en groot was maar geen olifant. Dus ik enthousiast daar is een neushoorn! Rosa gaf even plankgas en toen zagen we de neushoorn voor onze neus de weg oversteken. In dit park hebben ze alleen zwarte neushoorn dus die kunnen we nu ook afstrepen! Heel leuk park waar we zeker weer genoten hebben van de dieren.

Jammer genoeg hebben we dus weer geen leeuwen gezien.

Dinsdag hebben we toch besloten om nog een keer naar addo te gaan omdat die leeuwen toch hoog op ons lijstje stonden om te zien. Wij stonden dus 5 voor 7 voor de deur en de deur zat nog dicht dus we moesten even wachten op de medewerker. Die kwam al te laat aanzetten en toen bleek er ook nog een probleem met de printer te zijn waardoor de bonnetjes er niet uitkwamen maar daar was ze niet heel actief in om het op te lossen. Dus uiteindelijk was het half 8 voordat we het park in konden maar wij zagen onze leeuwen dus al verdwijnen want elke tijd is kostbare tijd. Door het park gescheurd druk op zoek naar de leeuwen. En ja hoor ergens op de berg zag rosa wat lopen en snel door de camera gekeken en dat waren leeuwen! Wij helemaal gelukkig. Zagen twee leeuwinnen en 3 kleintjes. Nog wel erg in de verte maar ze waren de berg aan het opklimmen en keken op de plattegrond en hadden bekeken waar ze ongeveer naar toe liepen. Wij daar naar toe gegaan en gewoon staan wachten. Stonden ook zebra's dus we hadden wel verwacht dat die actief zouden worden als de leeuwen zouden komen. Nou dat is dus niet waar haha. Opeens zagen we de leeuwen de berg af komen en die zebra's bleven gewoon rustig staan. De leeuwinnen en de kleintjes bleven eerst bovenin liggen maar uiteindelijk kwam er 1 toch naar beneden. Langzaam aan steeds verder en op een geven moment ging ze zelfs achter de zebra's en eland aan. Super vet om te zien natuurlijk! Was ook super dichtbij en ze stak voor de auto over. Daarnaast was dit best een afgelegen plaats waardoor we de enigste auto waren en dus volledig eerste rang. Vervolgens kwamen ook de andere leeuwinnen naar beneden met de drie kleintjes. Ook die hebben we van dichtbij gezien. De andere leeuwin die achter de eland aan was gegaan had de eland weer terug gejaagd en gingen de andere leeuwinnen er dus ook achter aan. Drie leeuwinnen met drie kleintjes van super dichtbij, onze dag kon niet meer kapot! Onze big five teller staat dus op 4 omdat we de luipaard niet gezien hebben maar daar kunnen we mee leven.

Nog een rondje door het park en toen hadden we het park wel gezien! 's middags gingen we even de stad in naar boardwalk waar wat winkeltjes zitten en een casino. Rosa voor het eerst het casino in en die ging met winst naar buiten! Mijn geld was er zo door heen. Was een casino met onwijs veel automaten dus konden alleen beetje op een knop drukken.

Woensdag vertrokken we weer uit port Elizabeth. Op naar jeffreys bay want daar was een surf westrijd wat ons wel leuk leek om te zien! Toen we daar kwamen was er niet echt een wedstrijd bezig maar wel best veel mensen die daar rondliepen en ook veel mensen aan het surfen. Toen met de auto naar tsitsikamma National park. Eerst naar de grote boom geweest en daarna naar de suspension bridge. Een houten brug over het water waar de omgeving weer erg mooi was. Toen doorgereden naar knysna waar we zouden overnachten.

Donderdag gingen we naar een olifanten park in knysna. Hier lopen de olifanten vrij rond maar organiseren ze een tour naar de olifanten om ze te voeren en te aaien. Dus met allebei een emmertje vol groente en fruit op naar de olifanten. De olifanten komen al aanlopen als de kar met mensen aankomt want ze weten wat er gaat gebeuren. De olifanten moeten achter een hekje gaan staan en dan wordt iedereen beetje verdeeld over de olifanten en mag je ze voeren. Daarna konden we ze aaien en op de foto. Je mag zo lang blijven als je wilt dus toen het karretje opnieuw aankwam bleven we nog en konden we met nog andere olifanten op de foto. Na het olifanten park naar thesen iland waar we eerst lekker tapas hebben gegeten om vervolgens wat rond te lopen daar bij de winkeltjes. Er was oester festival in knysna en waren nog even naar het festival terrein waar we allebei een muts hebben gekocht want afrika is toch kouder dan we dachten.

Onze vrijdag ochtend begon met een lekke band. Autoverhuur bericht en die zouden iemand naar ons toe sturen. Toen was het dus vooral wachten op die persoon en dat duurde best nog even. Die kwam met een nieuwe auto aanzetten waar wij mee verder konden en hij ging de reserve band eronder zetten en de kia meenemen. Toen konden we op weg naar mosselbay! Daar zijn we eerst naar het bartelomeu dias museum gegaan. Er staat een replica van een schip in het museum en er is een schelpen museum. Wel leuk museum maar niet zo geweldig als we dachten. Daarna naar onze slaapplaats voor die nacht gereden en dat was een trein! Een omgebouwde trein die op het strand ligt waar we onze eigen kamertje hadden. Wel super smal maar prima voor een nachtje. Bij het restaurant daar eerst een cocktail gedronken en daar gegeten.

Zaterdag gingen we op weg naar swellendam. In de buurt is het bontebok National park dus daar hebben we een wandeltocht gedaan en nog een rondje met de auto om te genieten van de natuur en de dieren. Het was aardig fris in swellendam!

Zondag ochtend hebben we na het uitchecken eerst lekker uitgebreid ontbeten. Het was slecht weer geweest die nacht met veel regen maar daardoor waren de toppen van de bergen besneeuwd wat een mooi uitzicht gaf. En toen moesten we terug naar mosselbay omdat ik niet zo slim was geweest en mijn ereader vergeten was. Gelukkig had het hostel ons gebeld en heb ik hem weer terug. Daarna gingen we op naar hermanus. Dus weer langs swellendam en naar cape agulas. Wat het meest zuidelijke puntje is en de Indische oceaan en Atlantische oceaan in elkaar overgaan. Behalve het bord niks van te zien natuurlijk maar moet je wel kunnen afstrepen natuurlijk. Toen naar hermanus waar we weer in een dorm sliepen. Aardige meiden in de kamer en ook een wat oudere vrouw die blijkt te snurken. Hopelijk kunnen we toch een goede nachtrust pakken want morgen staat een walvissen tocht op de planning!