amberenrosa.reismee.nl

Safari!

Hoi lieve lezers!

Hierbij weer een nieuwe blog zodat jullie ons kunnen blijven volgen. Tijd om te vertellen over onze safari! Zondagochtend mochten we erg vroeg op, want om 6 uur moesten we aanwezig zijn bij de lodge. Onze huurauto konden we gelukkig daar parkeren en na een korte uitleg over de bus en de regels was het om half 7 tijd om te vertrekken! We waren met 13 personen, een gezin met twee kinderen (7 en 9) uit Spanje (Barcelona ),  vader en zoon uit Amerika, een meisje uit Amerika,  2 meiden uit Noorwegen, een jongen uit Zweden en een jongen uit Nederland. Wij hadden chill de voorste plekken bemachtigd in de tourbus richting onze eerste lodge. Onderweg stopten we regelmatig om te plassen, wat eten of drinken te kopen en zo leerde we iedereen een beetje kennen. Tussendoor gingen we lunchen op een prachtige locatie en na bijna 9 uur onderweg en een bumpy ride het laatste uur kwamen we aan bij onze lodge voor de komende 2 nachten. De lodge lag in het natuurpark dus waren er wat regels om niet opgegeten te worden of apen in je badkamer te hebben. Het slaapgedeelte was een soort tent maar een luxe tent met een deur, normale bedden en een badkamer. 'S avonds hadden we onze eerste braai! Dus een kampvuurtje en veel vlees. Nog even een douche voordat we naar bed gingen en wat een heerlijke douche was dat!

Ook nu mochten we weer optijd op omdat om half 7 aan het ontbijt moesten zitten en om 7 uur tijd voor de bushwalk! Hierbij gaat het niet echt om dieren vinden maar meer om spoorzoeken, ontlasting ontcijferen  en de natuur. We hebben dus dingen geleerd over de bomen en veel naar poep gekeken. Ook lieten ze een spinnenhol zien en haalde de spin eruit waarbij je hem op je hand kon houden. Rosa was zo stoer om het te doen en ik vond hem van een afstandje al dichtbij genoeg. Rond 10 uur kwamen we weer aan bij de lodge en hadden we even relaxtime. Vanaf het hoofdgebouw had je een prachtig uitzicht over een deel van het park en dus hebben we veel daar gezeten in de hoop ook nog wat dieren te spotten. Uiteindelijk hebben we wel wat dieren gezien zoals aapjes maar jammer genoeg geen leeuw die even wat kwam drinken of een olifant. Tijdens de lunch werden de aapjes zelfs zo nieuwsgierig dat je ze bijna kon aaien. 'S middags was het tijd voor de game drive en dieren spotten! Wij nog helemaal blij met elk dier dat we zagen natuurlijk dus de impala's en koedoes werden goed op de foto gezet. Daarnaast hebben we nog 2 olifanten gezien van echt super dichtbij! Zo dichtbij dat Rosa met haar zoomlens geen eens heel de olifant op de foto kreeg. Het was een oud mannetje die echt reusachtig groot was met een jonger mannetje die de oudere onder zijn hoede had genomen om hem op te voeden. Na de olifanten hadden we een break met een drankje en een hapje. Daarna weer verder op zoek, nu in het donker, maar jammer genoeg hebben we niks meer gezien behalve impala's en inmiddels was dat totaal niet interessant meer. Andere auto had meer geluk en zagen nog neushoorns. Rond half 7 waren we weer terug en hebben gegeten, bij kampvuur gezeten en toen naar bed.

Dinsdag was het tijd om naar onze volgende lodge te gaan in Hazyview. Volgens onze gids (en chauffeur en kok) konden we 'uitslapen' wat betekende half 8 ontbijt en 8 uur vertrekken. Op de planning stonden verschillende bezienswaardigheden. Eerst reden we naar de blyde river canyon. Echt een prachtig gebied daar waarbij er een kloof is ontstaan door de rivier. Hele fotoshoot natuurlijk daar gehouden en er zitten hele mooie foto's bij gelukkig! Vanaf daar gingen we naar de Bourke's Luck Potholes en ook daar was het weer prachtig met gesteente en water. Het gesteente heeft gekke vormen gekregen door  erosie wat heel mooi is. Als laatste gingen we naar God's Window. Dat klinkt natuurlijk echt spectaculair en het was ook zeker een mooi uitzicht maar nadat we al zo verwend waren met de vorige plekken viel dit dan een beetje tegen. Wel gaat het hier vooral om de mist dat een mooi plaatje geeft en de mist was bij ons weggetrokken. Hierna was het een uurtje of 3 en toch maar eens tijd om te lunchen. Een lunch bij Harry's pancake stond op de planning en daar hebben we heerlijk gegeten. Hierna was het tijd om naar onze lodge te gaan. Deze lodge was luxer met een groot huis met een grote keuken en woonkamer en rondom kamers met bedden. Geen luxe tent dus maar echt een kamer. Voor het eten Uno gespeeld en na het eten 30 seconds wat Rosa samen met de Zweedse jongen gewonnen heeft.
Woensdag was het tijd voor het Kruger park! En de dag dus waarop alle dieren gespot moesten worden. Om 6 uur vertrokken we richting het park en toen we daar aankwamen stonden er al aardig wat auto's! Iedereen begon wat duf te zoeken naar dieren. Al redelijk snel zagen we een hyena en ook hier waren alle dieren die we zagen erg interessant, behalve de impala's dan. Dus zebra's in de verte was goed genoeg om te stoppen. We zagen zebra's, buffels (1 van de big five, check), antilopes, vogels en een giraffe in de verte. Tijd voor een plaspauze, dus hop even naar de wc en weer terug was het plan. Maar er zat er een grote shop bij dus nadat we daar even door heen waren gewandeld terug naar de bus om verder te zoeken naar de big five. Jammer genoeg waren de anderen en dan vooral de Amerikanen bezig met winkelen en eten. Uiteindelijk zijn andere mensen (jammer genoeg niet onze gids) ze gaan zoeken want het duurde zo wel erg lang en door daar te staan wachten ga je die dieren natuurlijk niet zien. Een uur aan kostbare tijd waren we kwijt jammer genoeg. Maar weer positief verder op zoek. We konden aangeven als we iets zagen zodat de auto stopte en wij foto's konden maken. Er werden aan onze rechterkant olifanten gespot en dus werd er hard stop geroepen naar onze driver en dat de auto achter uit moest. Auto stukje achter uit, maar dat was niet genoeg en in ons enthousiasme omdat we een olifant konden spotten begonnen we met zijn allen verder achteruit te roepen (bijna schreeuwen) totdat onze gids verward zei 'maar hier links staan ook olifanten'. Oeps die hadden we gemist, gelukkig hebben we hier 's avonds hard over kunnen lachen. Maar inderdaad, links stond een groep van een stuk of 6 olifanten wel beetje verscholen achter de bomen maar al goed te zien. Na een stukje verder rijden werd het alleen maar beter en staken ze de weg over zo voor ons busje en hadden we dus heel goed zicht op de olifanten. Ook in het water stonden er nog heel veel en na een stuk of 30 olifanten te hebben gezien was het tijdens de rest van de tour heel blasé: 'oh, weer een olifant'. Daarna was het tijd voor een lunch die onze gids had meegebracht. Jammer genoeg was een van de Noorse meisjes haar portemonnee verloren bij de wc stop. Na de lunch reden we dus weer terug naar die plek om te vragen of ze misschien gevonden hadden. Jammer genoeg was dat niet het geval maar ook hier stonden we dus wéér te wachten op het Amerikaanse meisje omdat ze de shop wéér was ingelopen en dus iemand haar moest gaan halen. Inmiddels hadden wij het wel gehad met dat wachten en de gids die er niet echt iets aan deed om onze wachttijd korter te maken. Uiteindelijk zaten we allemaal weer in de bus en konden we verder. Redelijk snel na de stop stonden veel auto's bij de boom en ik zag nog net wat bewegen. Dat was dus een luipaard die uit de boom sprong die we net gemist hadden. Nou ons humeur zakte nog verder want als we niet zo lang hadden moeten wachten had het zomaar kunnen zijn dat we hem wel hadden gezien. Al dat wachten heeft jammer genoeg wel deze dag aardig verpest. Verder konden we niet echt andere dieren meer vinden. Dus de gids vertelde dat hier vaak neushoorns zitten maar hij nu echt richting de uitgang moest. Dus op naar de uitgang en toen zagen we in verte toch nog een neushoorn! En is onze big five teller gestopt op 3. Wel hebben we daarna nog hyena's gezien met kleintjes van erg dichtbij. Waren zelfs nieuwsgierig en kwamen echt naar de bus toe. Inmiddels werd het donker en was er dus niet zo veel meer te zien. Om half 6 hadden we al uit het park moeten zijn maar iets over 6 kwamen we daar pas aan. We zagen of hoorden niet wat de bewaakster zei maar 's avonds zat onze gids te vertellen dat de rangers moesten komen om ons een boete van 1500 rand te geven maar dat kon twee uur gaan duren. Hij geprobeerd wat hij haar kon geven om door te mogen maar ze zei dat ze dat niet wilde en dus zouden we moeten wachten. Toch ging ze overstag en na het betalen van 200 rand mochten we door. En dus weer naar onze lodge waar we onze avond weer relaxed hebben doorgebracht. Volgende ochtend konden we weer 'uitslapen' tot half 8. Wel stond er een heerlijk ontbijt klaar met ei, spek, fruit en wafels. Om 8 uur in de bus en weer naar Johannesburg. 'S avonds hebben we daar in de lodge nog even wat gegeten met de groep en toen gingen we naar ons hostel waar we de nacht voor de safari ook zaten. Daar hebben we lekker gerelaxed.
Na lekker uitgeslapen te hebben gingen we om 11 uur weg en op naar Clarens. Daar hadden we een hutje voor ons tweetjes met een tweepersoonsbed en een deuk in het midden en dat werkte toch niet zo goed. Daarnaast was het onwijs koud in Clarens. Wel is het een dorpje waar je kan lopen en dat vonden we wel erg chill na al die steden waarbij het niet veilig is om over straat te lopen. Wij gingen dus naar het dorpje lopen en we kregen nog een lift van de eigenaresse. Bij Clarens brouwerij zijn we op het terras gaan zitten met bier en een kaasplankje. Nog even wat rond gelopen en toen terug. De volgende dag hadden we als plan nog even naar het dorpje en dan op naar Golden Gate National park. Jammer genoeg was het aan het regenen toen we wakker werden en hebben we dus even afgewacht wat het weer deed en gelukkig knapte het in de middag op. Even naar het dorpje, wat gegeten en daarna de auto gepakt en naar het park. Toen we bij de receptie daar aankwamen, bleek het nog 176 rand pp te zijn om daar te kunnen wandelen. Uiteindelijk was de vrouw aardig genoeg om ons als locals en studenten aan te slaan en toen was het nog maar 88 rand totaal. Eerst hebben we een wandeling gedaan maar dat was toch nog redelijk zwaar. Na best een stuk gelopen te hebben waren we het zat en gelukkig kon je ook nog een deel met de auto doen dus dat hebben we gedaan. S' avonds lekker uit eten. Zondag weer tijd om te gaan en gingen we naar Durban! Na een lange en rechte weg met een lunch stop kwamen we in deze grote stad aan. Het is hier veel warmer dus dat is erg fijn! 'S avonds zijn we uitgebreid gaan eten met een lekker wijntje en een toetje omdat mijn lieve opa een sponsoring had gedaan. Erg van genoten!
Hoe Durban voor de rest is en wat we hier gaan doen mogen jullie weer in onze volgende blog lezen.

Liefs Rosa en Amber

Angela van der Gaag

Leuke verhalen en foto's meiden, jullie hebben het prima naar het zin daar, lekker genieten