amberenrosa.reismee.nl

Weer veilig thuis

Hoi lieve lezers!

Nou zijn we dan weer, terug in Nederland. Waar het normale leven gewoon weer van start is gegaan. Voordat we weer terug in Nederland waren hadden we natuurlijk nog een paar daagjes daar dus laat ik daar maar mee beginnen.

Maandag vertrokken we uit Kaapstad. We hadden niet echt meer iets gehoord van de eigenaar van de airbnb en dachten dat ons plan van half 10 vertrekken dus niet zou lukken. Terwijl we dus nog in bed lagen kregen we bericht dat hij er in 20 minuten zou zijn. Snel dus aankleden en de airbnb beetje fatsoenlijk maken. Gelukkig hadden we het meeste al ingepakt dus dat duurde niet heel lang meer. De eigenaar kwam iets voor half 10 al aan en na snel nog wat eten naar binnen gepropt te hebben en de afwas te doen terwijl hij op ons zat te wachten konden we gaan. Vanuit Kaapstad gingen we naar Beaufort West waar we eerst nog even naar het Karoo National Park gingen om voor het laatst nog wat dieren te spotten. Geen nieuwe dieren meer gezien die we in de afgelopen 6 weken nog niet gezien hebben maar blijft toch leuk. Daarna gingen we naar onze bed and breakfast. Hier was het vooral erg koud en maakte Rosa kennis met een elektrisch deken en ze was natuurlijk gelijk verkocht. Dankzij het elektrisch deken 's nachts totaal niet koud gehad. 's Ochtends daar een ontbijtje gegeten en verder gereden naar onze volgende bestemming. Onze bestemming was Bloemfontein. Onderweg naar Bloemfontein dachten we nog even langs de grootst zichtbare krater ter wereld te gaan. Volgens Google Maps lag deze namelijk langs onze route. De navigatie ingesteld op Vredefort Krater wat ie kende, maar op een of andere manier belandden we in de middel of nowhere. Er was in de wijde omtrek geen sikkepit te zien en dus maar weer de auto ingestapt en naar onze accommodatie gereden. Toen we bij onze accommodatie kwamen en het internet hadden om de Krater eens te googlen, bleek deze een radius van 300 kilometer te hebben, dus eenmaal in de krater is er natuurlijk niets van te zien. Hoogstwaarschijnlijk hebben we dus midden in de krater gestaan maar er niets van gezien. In onze accommodatie bleek er nog een Nederlandse jongen te zijn en later kwam zijn vriendin ook waar we de middag mee gepraat hebben wat erg gezellig was! 's Avonds met de jongen wat wezen eten bij een Italiaan in de buurt. Onze laatste stop was Johannesburg waar we weer naar de Birches Backpackers gingen waar we al twee keer eerder hadden gezeten. Daar voor onze laatste avond nog een keer uiteten geweest (Grieks, was echt super lekker). De volgende ochtend hadden we nog tijd om iets te doen voordat we naar het vliegveld moesten. Op naar Cradle of Humankind met een Engels meisje die we in het hostel 's ochtends hadden ontmoet. Eerst gingen we naar de grotten waar ze dus een complete en een heel skelet hebben gevonden van onze voorouders. Na de grotten gingen we nog naar het museum. we hadden niet heel lang meer voordat we weer terug naar het hostel moesten maar nog wel tijd om te kijken. Het was een onwijs leuk museum met informatie over de opgravingen en over de aarde miljoen jaren geleden. Uiteindelijk moesten we het laatste deel van het museum een beetje overslaan door tijdgebrek maar zeker de moeite waard om te kijken. Toen terug naar het hostel om het Engelse meisje af te zetten en onze spullen op te halen. Op naar het vliegveld om eerst de huurauto in te leveren en daarna zou Rosa eerst vliegen en ik later. Huurauto ingeleverd wat gelukkig super snel ging en toen op naar de incheckbalie voor Rosa. Toen we daar bijna waren bedacht Rosa zich dat we de tas met souvenirtjes in de auto hadden liggen. Beetje gehaast afscheid genomen toen jammer genoeg want Rosa moest inchecken en ik ging snel terug naar de autoverhuur voor de tas. Gelukkig lag die nog in de achterbak! Rond een uurtje of half 6 waren we op het vliegveld en Rosa haar vliegtuig vertrok 10 voor half 8 maar die van mij op kwart over 11 en dus moest ik me nog een tijdje zien te vermaken op het vliegveld. Dat is gelukkig prima gelukt en ondanks dat de KLM app aangaf dat er vertraging was toch netjes op tijd vertrokken. Rosa had een nooduitgang stoel gekocht en had dus gelukkig alle ruimte voor haar benen. Na een korte stop in Londen en een iets later vertrek kwam Rosa aan op schiphol. Daar stond haar moeder op haar te wachten. Ik kwam zelfs eerder dan gepland aan en om 10 uur landde het vliegtuig. Na nog een uitstapje langs de douane controle stonden mama, Michel, Demi, papa, Roxy en Rosa met haar moeder op mij te wachten. Nog wat spullen uitgewisseld en toen ging Rosa lekker naar huis en ik heb nog even wat gedronken op Schiphol. Inmiddels zijn we allebei gewoon weer aan het werk, is alle kleding weer gewassen en gaan we woensdag gewoon weer uiteten met onze vriendinnen van diergeneeskunde alsof we niet weg geweest zijn. Nu nog alle onwijs mooie foto's uitzoeken, uitwisselen en een fotoboek maken en nagenieten van de geweldige reis!

Wat feitjes en wist-je-datjes op een rijtje:
Totaal aantal kilometers: 10 440 kilometer waarvan 6590 kilometer met onze eigen huurauto

Wist je dat...?

... er vaak geen slot zit op de deur van de wc. Deur dicht betekent gewoon bezet.

... de hele kinderboerderij langs de weg loopt: schapen, koeien, varkentjes, honden en ook apen kunnen spontaan bedenken de snelweg over te steken

... fietsen op de snelweg ook heel normaal is.

... er een term is voor op de extra ruimte langs de weg rijden: Yellow-Line-Riding

... de politie op wegen waar je niet mag inhalen gewoon ging yellow line riden en Rosa hem kon inhalen

... Afrikanen heel goed zijn in het verzinnen van werk; in plaats van een stoplicht zetten ze meerdere mensen met vlaggen neer, achter iemand die dweilt loopt iemand de vloer droog te waaien, er is iemand om je boodschappen in te pakken, iemand om op je auto te letten, iemand om je te helpen in of uitparkeren, etc etc

... tanken een hele belevenis is. Je banden worden opgepompt, ramen gewassen, oliepeil gecheckt en natuurlijk getankt. Je hoeft de auto niet eens uit te komen en volgens de gids hoef je de medewerker die dit doet maar 5-10 rand fooi te geven (60 - 35 eurocent). Vonden wij schandalig weinig en gaven ook altijd meer.

... je het goedkoopst kan surfen in Coffee Bay. Voor 60 rand dus ongeveer 4 euro heb je een les van 2 uur met alles er op eraan.

... als we de neushoorn niet beter beschermen deze in 5 jaar uitgestorven is.

... de Tafelberg 1085 m hoog is, dat geeft natuurlijk een prachtig uitzicht over Kaapstad.

... als je naar de Tafelberg gaat je beter van te voren online kaartjes kan kopen, scheelt een hoop wachttijd!

Dit was dan onze laatste blog, hopelijk hebben jullie genoten van al onze verhalen. Beide maken we nog een fotoboek dus iedereen is zeker welkom om die te komen bekijken;)

Liefs!