amberenrosa.reismee.nl

De laatste week in Chipangali

Hoi lieve lezers!

Het is weer maandag en dus een nieuwe blog! Deze keer alleen niet vanaf het café in bulawayo met gratis wifi maar vanaf ons hostel in pretoria met gratis wifi! Laten we de week weer eens afgaan hoe we hier gekomen zijn.

Na onze relax dag maandag was het dinsdag weer tijd om aan de slag te gaan.

Nadat ze maandag eindelijk met de 3 gewonde uiltjes naar de dierenarts waren gegaan zijn ze jammer genoeg toch overleden op de nacht van maandag op dinsdag. Nu dus nog maar 3 uiltjes over waar het gelukkig goed mee gaat!

Overdag stond ik op primates and nursury waar we de dag begonnen met sprinkhanen vangen. Gelukkig is Toots, een medewerker van Chipangali, er erg goed in en heeft ons geholpen. Daarna moesten we gaas op kooien hechten in de nursery zodat ratten niet naar binnen kunnen komen. We begonnen met een lege kooi en eerst moesten we even wennen wat het beste werkte maar uiteindelijk ging het toch wel aardig. Wel kregen we erg last van onze rug. Omdat de communicatie niet zo heel goed is kregen we pas om 4 uur te horen dat de kooi waar de 3 uiltjes in zitten voor vanavond af moest zijn. Dat was dus nog een hele klus en ik en een ander meisje tot kwart voor 6 mee bezig geweest.

Rosa stond voor het eerst op antilope wat vooral veel takken verslepen inhoud. Niet het leukste klusje dus. Daarnaast hebben we een serval in de nursery Cila die ze willen verplaatsen naar een groter hok. Rosa is dus 's middags bezig geweest met het hok klaar te maken voor Cila. Dit wordt nog een heel project dus we zien haar jammer genoeg niet in het hok geplaats worden.

Woensdag mocht ik naar school waar we deze keer met de dieren naar een high school gingen. Het was een hele nette en grote school. De grotere kinderen waren iets minder onder de indruk van ons maar alsnog erg enthousiast. En ook zij begonnen hard te schreeuwen toen de slang te voorschijn kwam. Ook mochten we kort iets over onszelf vertellen. Eerst in het engels zodat de kinderen het konden begrijpen en daarna in je eigen taal wat de kinderen erg leuk vonden om te horen! Voor en na de school hebben we de kooien afgemaakt met het gaas.

Rosa stond bij primates en nursery wat ze inmiddels wel een beetje zat is aangezien ze merendeel van haar rijd daar door gebracht heeft en pookie ook wel een beetje zat is. Op deze dag kwam ze er ook achter dat ze allergisch is voor bamboe wat niet zo fijn was maar na wat natuurlijk sap uit een andere plant ging het alweer beter. Daarnaast kwam het motto weer goed van pas en kon rosa de nursery vegen.

Donderdag was een groot deel van de groep naar matopos voor onderzoek en twee waren naar school dus met zijn vijven zijn we 's ochtends begonnen met sprinkhanen vangen waarbij rosa weer bewezen heeft dat ze daar boven gemiddeld goed in is. Na de thee moesten we verblijf van vogels netjes maken door onkruid er uit te halen en te hoge planten korter te maken. Om 11 uur was het alweer animal time en die hebben we maar gebruikt om alvast wat spullen bij elkaar te rapen.

'S middags gingen we met zijn vijven naar het historisch museum in bulawayo. Museum met veel opgezette dieren die je kon bekijken en informatie over het land en hoe mensen vroeger leefde enzo. Erg leuk en interessant om dit nog te doen!

Vrijdag gingen we op rhinowalk! Hier hadden we super veel zin in en de dag was ook echt geweldig. We werden afgezet bij onze gids voor die dag die een open jeep heeft waar we dus in konden zitten en alles goed konden zien. Op dit moment heet onze gids nog Ian en als je verder leest kom je erachter waarom hij op dit moment nog Ian heet. In de open jeep dus op naar matopos waar we dus ook geweest zijn voor het onderzoek dat Chipangali doet. Eerst gingen we naar de ingang van het National park waar Ian wat dingen over de neushoorns heeft uitgelegd en hoe veel gevaar de neushoorns lopen omdat ze worden gedood voor hun hoorn en zo het aantal sterk aan het dalen is. Daarna terug de jeep in om op zoek te gaan naar deze prachtige beesten. Reden het park in waar de jeep goed van pas kwam door alle hobbels, kuilen en waterplassen. Hadden nog geen neushoorns gezien dus jeep geparkeerd en de berg op om zo te kijken of we ze konden vinden. Pfoee dat was toch een pittige wandeling. De berg is opzich goed te beklimmen maar wat waren we kapot. Of het nou onze conditie was of de veranderde samenstelling van de lucht omdat je de hoogte in gaat dat laten we even in het midden maar we dachten dat we die top niet zouden halen. Maar natuurlijk hebben we hem wel gehaald en wat een prachtig uitzicht hadden we! In de verte zagen we wat zebra's en gnoe's maar de neushoorns waren nog niet gespot. Ian werd toen gebeld door de bewakers van het park waar de neushoorns ongeveer zaten. Dus na wat goede foto's de berg maar weer af en terug de jeep in om naar de plek te rijden die de bewakers hadden doorgegeven. De bewakers lopen daar rond om de neushoorns in de gaten te houden en ze te beschermen tegen stropers. Ian zat te vertellen dat 3 weken terug nog 5 mensen wisten binnen te komen met geweren en zebra's, gnoe en een giraffe volgens mij hadden dood geschoten. 1 iemand wist uiteindelijk te vluchten maar door die bewakers is de rest opgepakt. Met 1 van de bewakers richting de neushoorns die we al snel zagen lekker aan het liggen in het gras. Was een groep van 6 neushoorns en we waren echt heel dichtbij!
Ian vertelde nog wat interessante dingen en natuurlijk foto's gemaakt! Ook onderweg bij verschillende planten dat Ian er iets over kon vertellen, super interessant allemaal! Nadat we weg gingen bij de neushoorns hebben we door het park gereden en Ian vertelde onderweg wat dingen. Het is echt een prachtig park en we hebben onze ogen uitgekeken. Onderweg niet veel dieren tegen gekomen behalve bavianen. Daarna stopte we om even wat te gaan eten. Hij had een goede lunch verzorgt dus daar hebben we zeker van genoten. Tijdens de lunch vroeg ollie, een van de meiden die mee was, hoe Ian heette en bleek hij Curt te heten. Oeps foutje, Nikki had tegen ons gezegt dat we naar Ian gingen en dus hadden we aangenomen dat de man die ons meenam Ian was maar dat was dus Curt haha. Na de lunch weer verder gereden door het prachtige park naar een grot met op de wand 200.000 jaar oide tekeningen. Heel mooi qua details en ook hier kon Curt ons vanalles over vertellen. Voor de grot moesten we ook weer een klim maken die weer erg zwaar was maar ook hier weer prachtig uitzicht. Rosa's omslag foto op Facebook laat het prachtige uitzicht zien.
Zo hadden we toch al een aardige dag erop zitten met veel indrukken maar we gingen nog naar een dorpje met lokale bevolking waar de hoofd van het dorp ons met open armen ontving. Hij ging ons een verhaal vertellen en Curt vertaalde het voor ons. We mochten ook foto's nemen. Daarna gingen we naar buiten en konden we op de foto met een luipaardhuid en hem. Ik was als laatst en toen we klaar waren met foto's maken moesten we gaan dansen. Heel hard gelachen want dat zag er natuurlijk niet uit maar onwijs leuk.
En toen onszelf warm inpakken want in de open jeep werden we weer terug gebracht bij Chipangali dus dat was best koud!

Zaterdag was het alweer tijd om te vertrekken. Die 3 weken zijn echt omgevlogen! We hadden nog tot de lunch om spullen in te pakken en nog even een rondje park te doen en alle lieve dieren nog even kroelen. Snel nog wat gegeten en toen afscheid genomen van de groep. Best gek om weg te gaan en alle mensen gaan we zeker missen want we hadden een hele leuke groep!
Dus toen op naar de bus. Waren netjes optijd en rond kwart voor 2 zaten we in de bus. Jammer genoeg zat er nu nog iemand naast ons en dat is toch best wel krap.
Rond uurtje of 6 kwamen we bij de grens. Stempeltje in je paspoort aan de zimbabwe kant en een tassen controle waarbij deze keer je tas door een apparaat ging maar het allemaal niet heel serieus werd bekenen volgens mij. Nou dat liep allemaal redelijk voorspoedig, nog even een paspoort check voordat we weer de bus in gingen en op naar de Zuid afrika kant. Ook daar weer een stempeltje en tassen weer uit de bus voor een tassen controle. Nou daar was niemand dus we hebben eigenlijk gewoon een rondje gelopen met onze tas. Maar na 1.5 uur konden we weer verder en dat is toch stuk beter dan op de heen weg! Nog even wat gegeten en daarna in slaap gevallen. Echt lekker slapen deden we natuurlijk niet. Om kwart voor 4 waren we al op onze eindbestemming en dat was 1.5 uur eerder dan verwacht. Daar maar op een stoeltje gaan zitten waarbij we doodop waren en heel erg koud hadden. Rond uurtje of 7 richting de trein, trein gepakt naar vliegveld, wat geld gehaald, simkaart gekocht en even wat gegeten. Toen gingen we onze auto ophalen! We hebben een nette kia picanto voor de komende 6 weken. Rosa moest dus gelijk op naar pretoria met een auto waar ze nog aan moest wennen en het links rijden maar alleen na een paar keer de ruitenwisser aanzetten in plaats van de richtingaanwijzer ging het echt super goed! Rond uurtje of 11 kwamen we bij onze hostel wat er prima uit ziet en waarbij we tot nu toe met zijn tweeën in een kamer zitten. Nog even een middag dutje gedaan en boodschappen en toen lekker op tijd onze bed in want vanaf maandag op naar de universiteit van pretoria! (Hoe dat is gegaan komt in onze volgende blog!)

Dikke kus van ons!

Ps. Er staan eindelijk foto's bij de blog!

Sylvia (mama Amber)

Super leuk meiden. Mooie foto's er nu bij, geeft impressie aan jullie trip x